theda bara cleopatra 1

Vähäpukeinen Theda Bara elokuvassa Kleopatra (1917).

Kun nyt pääsin elokuvien pariin, ajattelin vielä blogata elokuvatähdistä ennen kuin siirryn toisiin aiheisiin.

Elokuva oli alusta saakka suurten joukkojen viihdettä ja suositut näyttelijät keräsivät runsaasti innokkaita ihailijoita. Lehdistö seurasi tähtien vaiheita ja studiot käyttivät hyväkseen heidän tunnettuuttaan. Idoleita ja fanitusta oli kyllä esiintynyt jo aikaisemminkin teatterin ja oopperataiteen maailmassa.

Theda Bara oli 1910-luvun suosituimpia elokuvatähtiä ja ensimmäinen esimerkki näyttelijästä, jolle luotiin julkisuutta varten totuudesta täysin poikkeava imago. Theda Bara oli oikealta nimeltään Theodosia Goodman ja syntynyt 1885 keskiluokkaiseen juutalaisperheeseen Cincinnatissa Ohiossa. Theodosia oli vilkas ja teräväpäinen tyttö, joka kävi kaksi vuotta collegea, ennen kuin isänsä murheeksi meni näyttelijän oppiin, värjäsi vaaleat hiuksensa mustiksi ja yritti läpimurtoa ensin teatterissa ja sitten elokuvissa. Osat olivat mitättömiä aina siihen asti, kunnes kolmikymppinen ja tuonkin ajan mittapuun mukaan parhaan ikänsä ohittanut näyttelijätär sai 1915 pääroolin elokuvassa A Fool There Was. Filmi perustui Rudyard Kiplingin runoon The Vampire. Toinen inspiraation lähde oli Philip Burne-Jonesin maalaus. Maalausta jäljittelee myös aluspaita, jossa roolihahmo oopiumiluolan oloisessa kodissaan kulkee ja jonka olkaimet tipahtelevat koko ajan.

a fool there was dvd

A Fool There Was -filmin dvd-kansi. Miestennielijä Theda Bara on pukeutunut mustaan hattuun, tiukkaan mustaan jakkuun ja kapeaan mustaraitaiseen hameeseen, vastakohtana valkoisiin pitsihameisiin pyntätylle viattomalle vaimolle.

Ohjaaja Frank Powell oli äkännyt Theodosian, kun tämä oli ollut pikkuroolissa hänen edellisessä filmissään. Theodosia sai tilaisuuden esittää näyttävää naista, joka nimetään vain Vampyyriksi (The Vampire). Vampyyri pyydystää rikkaita miehiä, lypsää heiltä rahat, muuttaa heidät ihmisraunioiksi ja hylkää heidät. Elokuvassa seurataan yhtä tapausta alusta loppuun. Puhtoinen diplomaatti, jolla on kaunis talo, siveä valkoisiin puettu vaimo ja pieni korkkiruuvikiharainen tytär (vakiohahmo hellyttämään yleisön sydän), joutuu laivamatkalla hemaisevan seikkailijattaren pauloihin.

Ennen diplomaatin lankeemusta nähdään, kuinka Vampyyri hylkää edellisen uhrinsa. Tämä ampuu itseään ohimoon makaaberissa tilanteessa: nainen on juuri työntänyt kasvonsa lähelle miehen kasvoja ja sanoo: ”Kiss me, my fool… ” Bang! Naista miehen itsemurha vain naurattaa. Mies on totisesti narri.

Nainen on jo valinnut seuraavan kohteen. Laivamatkan aikana tapahtuva viettely kuvataan symbolisesti. ”Vampyyri” luo mieheen Katseen hytin ikkunasta kuin taulun kehysten sisältä (ks. kuva) ja järjestää myöhemmin niin, että mies näkee hänen paljaan nilkkansa. Wau! Nainen vie miehen hummaamaan Italiaan, vaaralliseksi ja moraalittomaksi ajateltuun maahan, joka filmissä muistuttaa lähinnä Tyynenmeren saarta. Mies menettää kunniansa ja työnsä ja vajoaa täydelliseen moraaliseen ja fyysiseen rappioon.

AFoolThereWas 2

Viettelijätär luo katseen hytin ikkunasta ja hänen uhrinsa on mennyttä. Silmien vahva rajaus, valkoisiksi puuteroidut kasvot ja punainen suppusuu yleistyivät 1920-luvun mittaan. Vielä 1910-luvulla ne viestivät, että nainen ei ollut täysin kunniallinen.

Vampyyristä kehitettiin termi vamppi kuvaamaan miehiä metsästävää naista, jonka vanhempi nimitys oli femme fatale (kohtalokas nainen). Elokuvan Vamppi ei ole vain rahan perässä. Hän vaikuttaa narsistilta, joka pahastuu ja kylvää tuhoa mitättömän loukkauksen vuoksi ja nauttii uhriensa kärsimyksistä. Vampyyrin orjuuttamat miehet ovat jostain syystä koko ajan raskaasti juovuksissa ja hoippuvat ympäri kuin zombiet. Tämä kuvastanee oman tahdon täydellistä menettämistä. A Fool There Was on ainoita Theda Baran säilyneitä filmejä ja se on nähtävissä YouTubessa. Hyvistä versioista toisessa on kammottava musiikki: Pachelbelin Kaanon soi lakkaamatta ja antaa merkillistä kirkollista valoa melodraamalle. Paras musiikki on kolmannessa versiossa, mutta ikävä kyllä filmin laatu on huono.

Elokuvaa varten Theodosia Goodman sai keksiä vähemmän porvarillisen nimen. Se syntyi kutsumanimestä ja äidin sukulaisen nimestä. Kun filmistä tuli suurmenestys, Theda Bara luotiin kokonaan uudelleen. Hän sai uuden syntymäajan (1895) ja uuden syntymäpaikan (Egypti), ja hänen väitettiin olevan italialaisen kuvanveistäjän ja ranskalaisen näyttelijättären tytär. Itämainen alkuperä teki hänestä salaperäisen, vaarallisen ja aistillisen ja myös Toisen, kuten filosofinen termi kuuluu. Hän oli muka kiinnostunut salaopeista ja magiasta, ja hän sai poseerata kuvissa kohtalokkaasti tuijottaen, vähissä pukeissa ja itämaisia esineitä tai luuranko seuranaan.

theda bara posing with a skeleton

Läpimurron jälkeen seurasi lisää intohimoisia, paheellisia ja uskaliaita rooleja. Theda Bara esitti Carmenia, Kamelianaista, Madame Dubarrya ja Kleopatraa. Kleopatra (1917) oli hänen kuuluisin elokuvansa, mutta siitä ei ole jäljellä kuin muutaman sekunnin palanen ja valokuvia. Kuvista näkyy, että mykkäelokuvat saattoivat olla hyvinkin rohkeita. Moraali tiukkeni vasta 1930-luvulla.

theda bara as carmen

Theda Bara Carmenin roolissa…

theda-bara-in-cleopatra 02

… ja Kleopatrana. Alaruumista verhoavat mitättömien pöksyjen lisäksi vain käädyt. Theda Baran päähineet ja vaatteet löivät erikoisuudessaan myöhempien Kleopatrojen, Claudette Colbertin, Vivien Leighin ja Elizabeth Taylorin asusteet.

Theda-Bara-2

Theda Baran valtavat silmät olivat lähellä toisiaan — kohtalokas katse johtui, kuten Valentinolla, vaikeasta likinäköisyydestä, jonka takia hänen piti opetella ulkoa etäisyydet ennen kuvauksia —, hänen kasvonsa eivät olleet oikeastaan kauniit ja hän oli vartaloltaan melko raskas, mutta hän näytteli julkeasti, uhmasi miehiä leuka pystyssä ja viihtyi makuuasennossa, ja se veti salin täyteen huohottavia miehiä. Naiskatsojat toivoivat puolestaan olevansa yhtä rohkeita.

Hänen yksityiselämänsä uskottiin vastaavan filmien syöjättären tarinaa ja vaikka hänen elokuviaan tungeksittiin katsomaan, häntä paheksuttiin niiden ulkopuolella. Tosiasissa Theodosia eli tavanomaista elämää ja inhosi Hollywoodia, jossa ei ollut kirjakauppoja eikä konserttisaleja.

theda bara 1

Theodosia vähemmän eksoottisessa hahmossa.

Theda Baran tähteys kesti vain vuoteen 1919, jolloin alettiin kaivata tavanomaisempia ja kiltimpiä sankaritartyyppejä. Theda Bara yritti pari kertaa comebackia onnistumatta, vetäytyi elokuvista 1926, omistautui aviomiehelleen ja kokkaukselle ja kuoli melko unohdettuna 1955. Viime aikoina hänestä on kuitenkin alettu kirjoittaa oppineita analyyseja. Naistutkimus on saanut paljon irti hänen gootahtavasta ja häpeämättömän eroottisesta filmihabituksestaan. Kirjailija Neil Gaiman on sanonut, että Theda Bara on ollut esikuva Kuoleman (Death) hahmolle hänen tunnetussa sarjakuvaromaanissaan The Sandman.

Theda Baran koko filmituotanto löytyy täältä ja täältä. Hänestä on myös kirjoitettu useita elämäkertoja (esim. tämä ja tämä).